
Das Forum hat sich im Laufe der Jahre zu einer bedeutenden Plattform im Bordnetz-Bereich entwickelt und bietet praxisnahe Informationen zu aktuellen Trends sowie zahlreiche Möglichkeiten für neue Kooperationen. Expertinnen und Experten aus der Automobilhersteller- und Zulieferindustrie berichten über technische Innovationen und zukünftige Trends im Bordnetz.
Zonal architecture will require transmission lines supporting different speeds and protocols. The cabling technology for Automotive Ethernet has been and is being standardized precisely from a protocol point of view for both, differential and single-ended systems. However, Automotive application goes even beyond the compliance with transmission performance parameters: the impact of harsh environments on the cables needs to be carefully aligned with the trends for future application. Several trends have been identified and a couple of them will be discussed using specific examples such as 10 Mbps Ethernet, SerDes protocols for camera application as well as demanding installation situation such as head lamps: Copper Technology as proven and future-proof technology.
Will 48V replace 12V as automotive low voltage level? – A look at the optimization potentials of 48V E/E designs
The automotive industry is currently witnessing a significant shift from the long-standing 12V standard to the emerging 48V supply voltage for low voltage applications in vehicles. This transition is driven by the numerous benefits offered by the higher voltage, including weight reduction in wiring harnesses, increased power demand capabilities, and improved overall efficiency. However, understanding the cost implications of this migration is a complex task, heavily influenced by various factors and boundary conditions.
In this presentation, we delve into a comprehensive analysis of the key factors and effects that impact the cost calculation on vehicle level both short and long-term. Besides the cost perspective associated with 48V components, we will especially focus on the design of suitable E/E-architectures, that can optimize the cost of migrating components to the 48V supply voltage. Another important factor is the intention to standardize various aspects of 48V systems.
By examining the intricate relationship between cost and migration scenarios, we aim to provide valuable insights into the economic feasibility of adopting the 48V standard. This presentation will equip automotive stakeholders the necessary knowledge to make informed decisions regarding the implementation of 48V technology, ultimately driving the industry towards a more efficient and cost-effective future.
Future vehicle low-voltage electrical architectures will focus on enhancing energy efficiency and reliability by employing advanced power distribution systems. Integration of smart components and shift towards more electrified features, such as advanced driver assistance systems (ADAS) and connectivity. Furthermore the increasing demand on performance and stability is pushing forward for 48V power supply. In this lecture I would like to guide you through the evolution of electrical architectures and functions in vehicle power supply.
Mit der Ankündigung von Tesla auf dem Investorentag 2023, 48V im Cybertruck und in kommenden Modellen zu verwenden, ist die 48V-Diskussion in der Automobilindustrie zurück.
Die Zunahme der elektrischen Verbraucher aufgrund von Infotainment-, ADAS/AD- und fortschrittlichen Komfortanwendungen sowie die Steigerung der Effizienz der verfügbaren elektrischen Energie werden unweigerlich zu einem Anstieg der Niederspannungsversorgung führen.
Wichtiger Bestandteil zur Umsetzung der 48V Versorgungsspannung ist die Verfügbarkeit der Halbleiterkomponenten.
In dem Vortrag werden die Herausforderungen hinsichtlich der höheren 48V Spannungsebene, die Voraussetzungen zur Umsetzung und die sich ergeben Benefits aus Sicht von Infineon dargestellt.
Die steigende Anzahl angebotener Fahrzeugfunktionen und sicherheitsrelevanter Fahrzeugkomponenten durch Entwicklungen wie digitale Integration und automatisiertes Fahren stellen immer größere Herausforderungen an das Energiebordnetz. Neue Innovationen, wie elektronische Sicherungen, ermöglichen eine umfassende Überwachung des elektrischen Fahrzeugsystems und sind damit Wegbereiter für die Anwendung von Konzepten wie Big Data und Digital Twin im Energiebordnetz. In Kombination mit kybernetischen Prinzipien der Komplexitätsbeherrschung wird somit eine automatisierte, kundenorientierte Auslegung und Zuverlässigkeitsbewertung befähigt.
Der Vortrag thematisiert die spezifischen Herausforderungen bei der Entwicklung von Relais für höhere Spannungsbereiche, die in einem 12-Volt-Bordnetz nicht auftreten.
Im Fokus steht die Frage, wie durch eine ausgewogene Kombination von Laborversuchen und dem Einsatz moderner Simulationstools, Entwicklungszeiten verkürzt und Kosten optimiert werden können.
Anhand der Erfahrungen mit Relais im 48-Volt-Bereich wird gezeigt, wie diese Ansätze auf Hochvoltanwendungen übertragen werden müssen, um den steigenden Anforderungen gerecht zu werden.
Sie erhalten einen kurzen Einblick wie durch eine spezialisierte Form der Vakuumimprägnation ganze Kabelstränge oder auch elektronische Hybridbauteile wie Stecker/Sensoren/Spulen mediendicht verbaut werden können.